Kouřeníčko kouření

25. května 2015 v 16:23 | Já |  Hlavou...
"Je to moje věc, nemáš mi do toho co mluvit!!" - oblíbená věta kuřáků. Všechno je to jen jejich věc a ten, kdo nekouří, by jim měl vylézt na hřbet, že.. Jeho zdraví se neničí, on může být v klidu. Ale co když tomu tak není?



Jsem nekuřák a doufám, že vždycky budu. Četla jsem již mnoho článků - ať již zde, na blog.cz nebo jinde - od kuřáků, kde si celí rozhořčení stěžovali, jak do nich neustále někdo rýpe, aby přestali, jak je nikdo neakceptuje, a všichni jsou vlastně proti nim. S poslední částí souvětí by se možná dalo - alespoň částečně - souhlasit. Dovolte mi nyní ale pohled nekuřáka.

Argument kuřáka: Není to tvoje věc, ty si zdraví neničíš, kouřím já a tobě to nenutím, tak co máš proti???

Co mám proti? Třeba to, že to moje věc tak trošku je. Kdybys nekouřil ty, a s tebou všichni ostatní, nemuseli bychom řešit třeba rakovinu plic - nebo alespoň né v takové míře. Já si zdraví neničím, ale ty mi ho ničíš. Slyšel jsi už někdy o pasivním kuřáctví? A přesně to jsem nucena provozovat. To, že je stejně nebezpečné jako aktivní, je už jen třešinka na dortu.
Smrdíš. Nenávidím, když jdu po ulici, přede mnou jdeš, kouříš a vítr vane odér z tvé cigarety mně do obličeje. Nejsou sice všichni jako ty, někteří kouří jen doma, ale stejně je vás dost. A nebo třeba na zastávce. To si ani tam tu cigaretu nemůžeš odpustit?
Že mi to nenutíš? Dobře, nenutíš mě, ať kouřím, a stejně kouřím pasivně, není to potom jedno?

Argument kuřáka: Pasivní kouření určitě není nebezpečný, a když ti vadí, že kouřím, tak mě předejdi nebo mi to řekni, ne?

Pasivní kouření je nebezepčný, ba dokonce stejně nebezpečný jako aktivní. I pasivni kuřák (což je v Praze každý člověk, mmch.) může umřít "na kouření", nebo z toho dostat minimálně astma.
Když ti to řeknu, většinou se na mě osopíš, kohože tím otravuješ! Ano, mě, protože ty smrdíš (a kdyby šlo jen o smrad), ale to ty, jakožto kuřák nemůžeš chápat. Díváš se na mě jako na malou holku, která ti nemá co poroučet. Ale opravdu nemá? I když je to na zastávce plné lidí, kde nechybí nápis: "Zákaz kouření"?

Argument kuřáka: V práci kouřit nesmím, tak jdu ven, co ti na tom vadí?

A co třeba to, že po tobě zbývaj na chodníku ohyzdné bílé válečky, které prostě nejsi schopen uklidit, hm? A nebo to, že i touto cigaretou zatěžuješ životní prostředí?

Argument kuřáka: Kouří tisíce, ba miliony lidí, tak se v tom jeden člověkztratí.

....a tohle si řekli všichni, že? A nevadí ti, když jdeš se svým dítětem v jedné, a s cigaretou v druhé ruce? To mne dokáže nejvíc vytočit, když vidím matku, jak jde se svojí krásně navoněnou holčičkou, ale v druhé ruce třímá cigaretu. Obě jdou v takovém šedém oblaku.

Argument kuřáka: Je to můj život, tak mě nech i s mym dítětem na pokoji a ne*er se do mě!

Tvůj život ano, ale i tvé dítě má svůj život. To chceš, aby mělo plíce zničené už od útlého dětství? Opravdu? Chceš aby zbytečnělo trpělo astmatem?

Mrzí mne, že i mnoho profesorů u nás na škole kouří. Ba co víc, o velké přestávce si třeba chodí zakouřit s žáky. Nejen, že tím nejdou vzorem, ale ještě pekelně smrdí. Kolem jednoho z našich profesorů se line zápach na metr a půl - nepříjemné, když sedíte v první lavici, že?

Můj táta kouří. když jsme byla malá, kouřil vždy na balkoně, potom se radši odstěhoval. :-) No dobře, jsem ráda, že byl tak ohleduplný a kouřil venku, ale i tak cítím, že mám plíce zaneřáděné víc, než někdo, jehož rodiče nekouřili.

Jiný z profesorů našeho gymnázia právě tak nějak odvyká kouření. Řekl, že si uvědomil, že v tom hraje roli taky síla zvyku, protože už je prostě zvyklý, že když přestupuje z tramvaje na bus, má 10 minut čas, tudíž automaticky sahá do kapsy pro cigarety. Nyní si u každé cigarety říká: "A není tahle vlastně zbytečná?" Prý to docela funguje.

Dále mě zaráží, že potkávám třeba 13 leté děti s cigaretou u pusy. Prej je to velká frajeřina. jestli si to budou myslet i za 20 let na nemocničním lůžku, těžko říct..

Já osobně chci své děti vychovávat ve "sterilním" prostředí, v rodině nekuřáků, a doufám, že nikdy kouřit nezačnou.


A Vám, kuřákům, bych chtěla vzkázat, že to Vaše "Nic ti do toho neni!" není vlastně tak úplně pravda. ;-)


Jaký je Váš vztah ke kouření?
Kouříte? Jak často?
Vadí Vám pasivní kouření?

 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Kouříte?

Ano 12.4% (11)
Ne 78.7% (70)
Příležitostně 9% (8)

Komentáře

1 Snapeova Snapeova | Web | 26. května 2015 v 21:34 | Reagovat

Taky to nesnáším. V děctví jsem z donucení vyzkoušela, ale nic mi to prostě neříká. Smrdí to a je to prostě hnusný. Máma kouří. Jsem značný pasivní kuřák. Je to hrozný, ale nenadělám nic...

2 jursky-svet jursky-svet | Web | 30. května 2015 v 20:37 | Reagovat

Jaký je Váš vztah ke kouření?
Hrozný, takže si myslím že je skvělý že jsou lidi jako ty co se umí s kuřákama poprat!

Kouříte? Jak často?
Naštestí vůbec, ale bohužel né všichni mají u mně to štěstí.

Vadí Vám pasivní kouření?
Když jdu po ulici a tam najednou hustý šedý kouř, to mi fakt vadi! Nechápu jak to ty plíce a vůbec celý tělo - oči, chlupy v nose,... můžou vydržet. Představa že člověk trpý za chyby druhých je hrozná, bohužel se to děje. Jeden zapálí knihovku, druhý si nepůjčí knihu, třetí nemá práci.

3 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 15. června 2015 v 20:55 | Reagovat

Mně kouření strašně ale strašně moc smrdí a natahuje mě z něho, takže nekouřím. Občas si dám vodní dýmku, ale ve společnosti lidí, kteří ji taky kouří a tak je klid.

Jsem na ten puch cigaret docela vysazená, spolužačky se mě občas ptají, jestli jde poznat, že kouřily a já jim vždycky řeknu že jo, protože to cítím i přes tu žvýkačku a parfém...

4 hedd hedd | Web | 16. června 2015 v 20:44 | Reagovat

[1]: Přesně to mi na tom nejvíc vadí "nenadělám nic".. :-/

[2]: No, že bych se s nimi dokázala poprat nevím, ale "okřiknout" někoho na zastávce mi problém nedělá. :-)

[3]: Ano, vždy je to cítit.. :-) A občas doufám, že ty spolužačky chytí profesoři... :-) Jinak k vodnici - pokud je to s lidma, kterým to nevadí, budiž, jinak je ale vodnice škodlivější než samotné cigarety...

5 jursky-svet jursky-svet | Web | 20. června 2015 v 8:12 | Reagovat

Doporučím ti blog. http://gil-od-mily.blog.cz/

6 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 30. června 2015 v 21:28 | Reagovat

Pasivní kouření je svinstvo, ale asi se proti tomu bojovat nedá, znám docela dost kuřáků a jen málo z nich dodržuje takové ty zásady, kterými by nikoho neobtěžovali. Je to škoda, ničí se tím zdraví nás všech. :(

7 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 9. července 2015 v 14:19 | Reagovat

Nejhorší je asi ten puch. Zatím jsem vždycky měla možnost, když si někdo na ulici, na zastávce nebo někde zapálil, jít dál tak, aby se to ke mně nedoneslo, ale ten puch přetrvá, i když dotyčný cigaretu v puse nemá. U některých kuřáků, co se starají, je to cítit jenom po cigaretě, ale spousta z nich už má načichlé úplně všechno a když si pak takový někde přisedne, to se mi zvedne kufr. A nejhorší je, když se to takový pokusí přebít parfémem. To je ještě horší smrad.

8 Murka Murka | Web | 9. července 2015 v 14:21 | Reagovat

Taky doufám, že nikdy nezačnu kouřit. Dělá se mi na zvracení i z pasivního kouření. Bohužel v naší rodině je dost kuřákům a vysvětlit si to nedají a nedají.

9 Kiara Kiara | E-mail | Web | 9. července 2015 v 14:25 | Reagovat

Podle mě je to prostě zbytečná věc. Nic mi to nedá, jen to stojí hromadu peněz a ničí zdraví. Navíc, když kuřák přijde do místnosti, projde kolem mě a jen mě ovane ten smrad z právě dokouřené cigarety, okamžitě musím jít někam na čerstvý vzduch...

10 xyz xyz | E-mail | Web | 9. července 2015 v 14:39 | Reagovat

Moji rodiče a vlastně nikdo z mých příbuzných nekouří a v době mého dětství nekouřil, a možná proto jsem začala kouřit já.
Sice jsem vůči nekuřákům dost ohleduplná, řekla bych, ale i tak mě jejich neustálé stěžování si zrovna MNĚ pěkně sere. Když máte problém s něčím z výše jmenovaného, jděte si za konkrétníma lidma, co přesně tohle dělaj, a ne za "slušnýma kuřákama".
A za znečišťování přírody se z těch dvou vajglů za měsíc, co nehodím do koša, omlouvat nebudu - prvně si vemte, co vysolí klidně na ulici lidi běžně (kuřák, nekuřák, tady to nehraje roli), a pak nadávejte na vajgly. Ono takový igelitový sáčky a jízdenky taky nejsou zrovna pošušňáníčko.

11 van Filuta van Filuta | E-mail | Web | 9. července 2015 v 14:57 | Reagovat

V rodině sice kuřáky nemám, ale pasivnímu kouření musím čelit často. Protože, i když nechci, většina mých přátel kouří, protože se i s ostatními vrstevníky nechali stáhnout dolů. Pak aby se nedivili, že se uprostřed rozhovoru rozhodnu odejít. Kdo to má čuchat...
Ovšem nejvíc nesnáším, když mi pak takový člověk řekne, jestli nemám nějaké drobné, že nemá peníze. Mám, ale dostane je, až se odnaučí utrácet za zbytečnost. Až je bude opravdu potřebovat.

12 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 9. července 2015 v 15:05 | Reagovat

Jsem nekuřačka. Respektive, párkrát do roka si dám vodní dýmku, ale to je nesrovnatelný s tím, když dá někdo dvacku denně :).. a stejně s tím vším nemůžu souhlasit. Je pravda, že mi taky vadí, když jdu po ulici a fouká to na mě deset lidí. Ale teˇ, co zrušili kouření v hospodách to bude ještě horší (kuříc se nemají kde scházet). Zas na druhou stranu, kde mají kouřit kromě svého domova? Podle mě by měla být nějaká uzavřená místa, kam by mohli přihít a bafat až do omdlení, a to podle mě třeba právě v těch hospodách bylo dobré. Nekuřák tam chodit nemusel a kuřáci čoudili tam, tudíž neměli problém s tím si nezapálit venku. To už je lepší to zakázat na veřejnosti (zastávky, ulice apod. ...) .. Jinak co se týče těch dětí. V tomto příadě je asi dobré fakt chodit na balkon, nebo někam, kde je tím neobtěžuješ. Ale známe, stejně většina dětí kuřáků se stanou taky kuřáky. Je to smutné, ale bývá to tak.

13 userka userka | E-mail | Web | 9. července 2015 v 15:28 | Reagovat

Už jsem to někomu na blogu psala, ale ráda zopakuju: pravidelně po cestě do práce potkávám v jinak svěžím ránu slečnu, kterou jsem ještě nikdy neviděla bez cigarety v ruce. Vždycky se mineme a já pak ještě padesát metrů musím čuchat její smrad. A vadí mi to dost. Ale na druhou stranu, právo na to má. Vajgly mi vadí snad ještě víc, ale zatím jsem potkala jenom jednoho jedinýho člověla, kterej si je dával zpátky do krabičky a pak je vyhazoval, když byl poblíž koš/popelník.
Poslední dobou mi jde do bytu ještě kouř od sousedů, což mi vadí asi nejvíc. Jenže znepřátel si je... Tak jsem radši zticha a uvažuju, že si načasuju větrák na pravidelný intervaly.

14 Amia Amia | Web | 9. července 2015 v 15:59 | Reagovat

Ach áno. ,,Koho tím obtěžuju?" je tak oblíbený argument, že už nevím, co na to říct. No mě, mě nekuřáka! Chci si zajít do hospody bez toho, abych musela oblečení ne prát, ale nejdřív vyvěsit ven, nechat vyčichnout a teprve potom vyprat, nejlépe ještě bez ostatního oblečení, které tím zatraceným puchem nasáklé není. No nic.
,,Nenutím ti to" je taky oblíbené a stejně nepravdivé. Venku ještě možná, ale jakmile si zapálí v místnosti neno i na místě, odkud nemůžu jen tak odejít (např. ta zastávka) tak mi to nutí.

Jen bych opakovala tvoje věty :)
Tak snad - spolužačka to přirovnávala k voňavce. Cigaretový smrad i voňavku využívá výhradně jedinec a oboje přesto ,,vyzařuje" do okolí. Pravda.
Dobře, pravda. Ale pasivní inhalace voňavky podle mě není to stejné, jaké vdechování kouře.

15 Jana Jana | E-mail | Web | 9. července 2015 v 17:31 | Reagovat

Mám období, kdy kouřím... Ovšem vždy se své společnosti ptám, jestli smím. Zbytky cigaret (vajgly, bílé válečky) pečlivě nesu až k odpadkovému koši, zásadně je nevyhazuji. Ale chápu, když jdu venku a je mi zle (což je dost často), tak se málem zebliju, jak ti lidi páchnou...

16 CAH CAH | 9. července 2015 v 17:31 | Reagovat

Máš naprostou pravdu.Už spustu lidí kvůli pasivnímu kouření onemocněla.Také to životní prostředí...Na každém rohu, kam se podíváš e válí cigareta..

17 Bree Bree | Web | 9. července 2015 v 17:47 | Reagovat

Ehm .. Jaký mám vztah ke kouření. Největší odpor, odpor větší jak k čemukoliv. Ano, zkusila jsem to minulý rok, ale už nikdy více a upřímně? Stydím se za to. Jelikož mi na tohle umřel děda, strejda a málem i táta a já mám hodně velkou pravděpodobnost (myslím rakovinu), tak nehodlám ani začínat.

18 Ell-e Ell-e | E-mail | Web | 9. července 2015 v 17:54 | Reagovat

Kouření vnímám jako nejzbytečnější věc.. NIKDO kouřit nepotřebuje, je to jen slabost.
Kuřáky nemám ráda, hlavně třeba na té ulici, když ti ten smrad vítr fouká do obličeje.

19 Chloë Noir Chloë Noir | E-mail | Web | 9. července 2015 v 18:23 | Reagovat

Ja nemám rada fajčenie. Bývalý fajčil a si to odpustil, keď bol so mnou, ak sme boli na prestávke v práci, tak si vždy po obede vyšiel na cigu. Chcela som byť s ním, ale proste sa to nedalo. Mňa z cigaretového smradu hrozne dusí a škrabe v krku.
Nehovoriac o tom, že cez prestávku ani nemôžem von, lebo je to plné fajčiarov. -_-
Moja mama fajčila a s bratom sme ju občas museli doslova vyhadzovať z našej izby. Akoby nestačilo, že si fajčí v obývačke, ale keď nám nabehla s cigaretou do izby - mama alebo nie, proste vypadni s tým a nikdy sa s tým smradom v našej izbe znovu neopováž ukázať.
Celkovo nemám rada prístup fajčiarov, akoby sa ich fajčenie ostatných netýkalo.
A vlastne fajčiarov ani nepochopím. Príde mi to akoby si človek platil za to, že si pomaly zničí zdravie. Ani mi to nedáva zmysel.

20 Flower girls Flower girls | E-mail | Web | 9. července 2015 v 19:13 | Reagovat

Nesnáším kouření, nejraději bych udělala město pro nekuřáky, souhlasím úplně ve všem. Mám ale to štěstí že moji rodiče nekouří a ani nikdy nekouřili :-)

21 Aloe Aloe | 9. července 2015 v 19:29 | Reagovat

Máš pravdu :) ... já jsem právě ukončila 9. ročník na gymplu a od začátku roku musím snážet zápach z mého spolužáka který sedí přede mnou... Kouří u nás ale možná tak 4 lidi... a to mě čeká v té třídě další 4 roky... jsem zvědavá kolik lidí za tu dobu bude kouřit... odhaduju tak 3/4 ... Já jsem vyrostla na odporu ke kuřáctví, sama jsem ještě v ruce cigaretu nedržela a ani o to nestojím a doufám, že si tím nikdy nebudu kazit zdraví... :)

22 V. V. | Web | 9. července 2015 v 19:32 | Reagovat

Kuřáky nesnáším a zejména ty, kteří jdou se mnou po chodníku a táhne to od nich do mého obličeje, a pak také ty, kteří kouří na zastávkách MHD a poslední kouřové vydechnutí věnují pasažérům po zavření dveří.

23 Lufienne Lufienne | E-mail | Web | 9. července 2015 v 20:49 | Reagovat

Já nekouřím, příjde mi to jako naprosto zbytečné vyhazování peněz, ale proti kuřákům nic moc nemám... Přesto úplně chápu, že to spoustě lidem vadí, vůbec se tomu nedivím. Ikdyž se kuřák snaží být ohleduplný, minimálně ten smrad se k vám stejně vždycky dostane a i to je protivé... Nejhorší mi ale připadají ty děti, jak jsi psala, které kouří, jen aby byly cool, tuhletu logiku já nikdy nepochopím -_-

24 kalamity jane kalamity jane | 9. července 2015 v 20:58 | Reagovat

Toto téma je už dost ohraný a nikoho to nebaví, měla bys zkusit něco jinýho.

25 Cleo Cleo | Web | 9. července 2015 v 21:58 | Reagovat

Moje spolužačka mi řekla, že je hrozné, že kdyby byla těhotná, tak by měla přestat kouřit. Že prý by to dítě bylo sobec. No, měla jsem chuť jí nakopat.

26 Cleo Cleo | Web | 9. července 2015 v 21:59 | Reagovat

[24]: Pořád jsou ale lidi, co to nechápou.

27 Simča Simča | 9. července 2015 v 22:40 | Reagovat

Neznášam fajčenie. Neznášam, keď si sadnem von na terasu na kávu s babami a chlap alebo ženská si vedľa nás nadrzovku zapáli, veď čo.. z toho ma ide trafiť.

28 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 10. července 2015 v 7:10 | Reagovat

Podepsáno + mi ještě vadí, že makám za kuřáky, když si jdou zapálit...

29 Lea Lea | 10. července 2015 v 8:12 | Reagovat

Si jako myslíš, že to nějakým článkem změníš být tebou tak si na to zvyknu.

30 Porcelánová panna Porcelánová panna | E-mail | Web | 10. července 2015 v 9:42 | Reagovat

Jen bych měla dotaz: Kde jsi viděla, že zaměstnanci podniků hází vykouřené cigára po areálu firmy? Já teda co jsem pracovala ve více firmách, každá měla vyhrazený prostor pro kouření s popelníkem. Za pohazování byla pokuta a kouřilo se jen o přestávkách.

Jinak já jakožto bývalí kuřák (kvůli příteli jsem přestala), musím říct, že ti co nekouří si na rakovinu zadělávají třeba životním stylem. Nemusíš kouřit abys měla rakovinu.

31 Saya - Mi Saya - Mi | Web | 10. července 2015 v 13:25 | Reagovat

[29]: Upřímně, mám chuť na tebe zanadávat... Faktem je, že když všichni budem mlčet, nic se nezlepší, naopak se to zhorší. Nesmíme všechno tolerovat. Když se neozveme, bere se to jako němý souhlas...

32 hedd hedd | Web | 11. července 2015 v 9:05 | Reagovat

[30]: Nemusím kouřit, ale zároveň můžu mít aspoň trošku zdravý životní styl. ;-) A netvrdím, že cigára nechávají v areálu firmy, nechávají je právě na tom místě vyhrazeném pro kouření.. Zde je možná někdo uklízí, ale když jdeš po ulici, najdeš jich stejně bezpočet..

[29]: Nemyslím, jen píšu svůj názor! ;-)

[24]: Já se o jedinečnost nesnažila. ;-)

[23]: Přesně! je to zbytečné vyhazování peněz!!

33 Angel Angel | E-mail | Web | 11. srpna 2015 v 4:41 | Reagovat

Argumenty kuřáků mě vždycky fascinují. Když mají aspoň jednoho známého, který se jako kuřák dožil vyššího věku, tak jim se taky přece stát nic nemůže a když znají někoho, kdo kvůli tomu zemřel, tak na něco se zemřít přece musí. Nenávidím tu jejich omezenost a lhostejnost vůči jiným lidem.
Co se týče onemocnění, tak kouření přispívá i k jiným závažným nemocem než je rakovina, například i k těm srdečním. Ta procenta nejsou zanedbatelná, zvlášť v kombinaci s alkoholem. Ale na to každý kašle, dokud sám neonemocní. To pak jsou cigarety najednou svinstva, ale kolikrát je už pozdě. Nejhorší je, že pasivní kouření opravdu ohrožuje stejně ty, kteří nekouří. Tím pádem nechápu, jak si vůbec může dovolit nějaký kuřák prohlásit, že je v utiskované skupině. Ano, utiskovaní jsou dneska ti, kteří si dobrovolně sami sobě a lidem kolem sebe ničí život.
Mám tu smůlu, že mám kolem sebe kuřáků dost a ohleduplní mezi nimi většinou nejsou (tím nechci říct, že neexistují, ale je jich zoufale málo). Problém je, že člověk opravdu nemá moc možností, jak se bránit. Upřímně doufám, že ten zákaz v uzavřených prostorech od příštího roku projde a bude dodržován. Oddělené prostory opravdu problém nevyřešilo a na právo zaměstnance na bezpečné a zdraví neohrožující pracoviště se taky jaksi zapomíná. Jsem možná naivní, ale tenhle zákon by tomu všemu měl pomoct.
Nejvíc mě ale štve stát, který stále upřednostňuje peníze nad zdravím. To je pro mě naprosto nepochopitelné.
V rozčilování bych mohla pokračovat dál vzhledem k tomu, že se s nevhodným chováním kuřáků a hlavně s následkama kouření setkávám často, takže mě ta hloupost některých opravdu hodně vytáčí. Ale zas nechci, abys tu ode mě měla kilometrovej komentář, zvlášť když ty to v hlavě srovnané máš a za každého člověka, který nekouří, jsem jedině ráda.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama